Dag 9 - Vingnesrunden, faktisk!

Postet av Kjell Gunnar Årnes den 27. Apr 2017

I dag var det strålende vær og jeg gledet meg faktisk til å ta årets første vingnesrunde, men aller først måtte Oline (sykkelen) få en makeover.

Endelig er den lille vonde klumpen av et sete byttet ut med et vaskeekte gubbesete!

Jeg har nevnt det lille setet som satt på sykkelen orignialt i forskjellige sammenhenger. Og bevares, det mangler ikke på gode råd fra mine venner. Alle foreslår at jeg skal kjøpe sykkelbukse!

Nå er det sånn at jeg av prinsipp ikke kjøper tettsittende feminine klær. Men mest av alt så har år med skruing på gamle tohjulinger lært meg at du må løse selve problemet, ikke ta sånne quickfixer" som min venninne på fysioen ville kalt det.

Altså, nytt gubbesete ble montert i dag, problem løst!

Jeg bruker ikke sykkelbukse, men hansker har jeg investert i, selvfølgelig fra Biltema.

Det var trivelig å komme igang med vingesrunden igjen. I løpet av sykle til jobben kampanjen så kommer det til å bli sommer selv om det kanskje ikke ser sånn ut akkurat nå.

Kaleb Hindars Plass

Gresset på Kaleb Hindars Plass er gult, bjørkene og buskene er nakne og ikke noe tyder på at dette er den perlen det viser seg å være på sommerstid.

Rundtomodden

På rundtomodden ligger litt søppel rundt gapahuken. Kanskje er det fra i fjor eller kanskje er det noen russ som har hatt festlig lag. Snart skal det dras harr og ørret fra odden ved bjørka.

Svartevja eller Johnstuen som det står på skiltet.

Svartevja er ikke noen evje enda, her er det bare nø. I dag ble jeg for første gang oppmerksom på at det står Johnstuen på skiltet. Jeg kan ikke huske å ha hørt noen kalle svartevja for det.

Jeg regner at det blir obligatoriske stopp her resten av perioden, spesielt når det står fiskere der. Det er morsomt å se hvor store gjedder de klarer å ta.

Etter å ha sammenlignet endomondo fra i fjor når jeg tok den første vingnesrunden så var jeg 8 minutter raskere nå. Jeg vet sannelig ikke hva jeg skal mene om det, men jeg er svært så fornøyd med å ha tatt runden.

Dagens gladlåt.

Dag 8 - vær og sånn

Postet av Kjell Gunnar Årnes den 26. Apr 2017

Dagene går forferdelig fort og jeg har litt dårlig samvittighet for å ha skulka treninga, men jeg skylder på været for nå har vi hatt noen sørgelige dager sånn værmessig.

Trolsk skog med trolsk musikk på øret.

Siden det var såpass kjølig i dag så lot jeg Oline være hjemme og tok heller en gåtur ved Ensby. Planen var å se om det gikk en vei ned til elva fra rundkjøringa, men jeg valgte å snu når jeg kom til jernbanelinja.

Endomondo er stilt inn til å ta pause når jeg stopper og det var litt utfordrende når jeg gikk i ulent terreng for da ble jo tida stoppet. Så derfor vil jeg at du skal vite at den omtrent nøyaktige halvtimen som er registrert her er alt for lite. Og jeg ble jaggu meg svett på ryggen av den tråkkinga.

Jeg lar meg fascinere av alle typer utvekster.

Etter å ha rusla en tur så valgte jeg å ta en tur med motorsykkelen. Nå rimer det kanskje ikke å la sykkelen stå på grunn av kulde for så å ta motorsykkelen etterpå. Men det har sin enkle forklaring: det er mye morsommere å fryse på motorsykkel enn på en tråsykkel.

Nå ble det nok rot i Co2 regnskapet her inne igjen.

Her er litt rotnorsk trolsk musikk

Dag 2 - Oline trenger en makeover

Postet av Kjell Gunnar Årnes den 20. Apr 2017

I dag sovnet jeg i godstolen etter middag og det var en liten strek i regninga. Når jeg våkna sånn like før barne-TV tid så vurderte jeg å droppe dagens sykkeltur. Men med tanke på at snart 700 har lest om jomfruturen med Oline i går så følte jeg at jeg måtte gjøre en innsats i dag også. For ikke å snakke om at jeg har lovet Biltemafolka at jeg skal stå på.

Jeg og Oline slapper av ved Ensby.

I dag gikk turen til Ensby. Ensby er ei grend mellom Fåberg og Øyer. Hvis du ikke er lokalkjent så skjønner du ikke at du passerer.

I fjor gikk min første tur akkurat dit og jeg husker hvor skuffet jeg var over formen.

I dag gikk det lettere, den store bekymringen nå er hvor hjulbeint jeg kommer til å være i morgen. Det setet som jeg har gnidd meg på et par dager nå kan ikke være laget for min anatomi (les rumpe), det kunne vært moro å spurte en av fysioterapautene på jobben om akkurat det der. Men jeg har en plan.

Gubbesete fra Biltema er allerede innkjøpt.

I fjor restaurerte jeg nemlig den gamle DBS'en og da kjøpte jeg et skikkelig gubbesete, ja og det var jo selvfølgelig på Biltema. Sår stump var aldri noe tema på turene i fjor, så jeg skal la Oline få en aldri så liten makeover sånn at vi får enda større glede av hverandre.

Fåberg, bygda mi!

Jeg er stolt Fåberging og istedenfor å bla tilbake i gamle blogginnlegg som gir et godt bilde av hvilken perle jeg bor i, så tenkte jeg å slå opp på Wikipedia sånn bare for å ta en snarvei når jeg skulle skrive noen ord her.

Der var det ikke mye hjelp å få: les gjerne her

Dette gir jo sykle til jobben kampanjen en ny dimensjon. Jeg må samle informasjon sånn at Fåberg får den beskrivelsen som er fortjent på Wikipedia, følg med!

Vi Fåberginger liker å tro at vi bor i en storby som er mye større enn Lillehammer

I helga skal jeg til Tønsberg så da blir det neppe sykling på programmet, men noen gåturer må jeg få til sånn at jeg klarer å hanke inn noen poeng for laget.

Dagens gó leik kommer her:

Ikke noe å imponere med i dag heller, men jeg gjorde turen ca 10 minutter raskere enn i fjor.

Dag 1 - Oline

Postet av Kjell Gunnar Årnes den 19. Apr 2017

I dag er første dag i sykle til jobben kampanjen og det var jeg ikke så veldig glad for når jeg kjente hvor kaldt det var i dag tidlig. Men etterhvert som jeg gruet meg utover dagen så krøp temperaturen oppover og i tillegg kom sola utpå ettermiddagen.

Det som er mest jobb med sånne selfier er å få tatt de uten at folk ser det. Det er litt flaut å rigge opp den mobilen hver gang.

Oline

Som mine trofaste lesere vet så har jeg blitt sponset av Biltema med sykkel i år. Det hjelper på motivasjonen å ha en sponsor når været er litt småsurt og det er mest fristende å sitte i godstolen.

Planen var å prøve sykkelen i påska, men da ble jeg liggende syk så jomfruturen med sykkelen ble ikke før i dag. Og for en tur det ble!

I hodet mitt høres Yosemite ut som en eksotisk slektning av månestråle, men etter litt googling så viser det seg at det er en nasjonalpark i California.

Siden Yosemite ikke er en indiansk skjønnhet så velger jeg heller å døpe sykkelen min for noe rotnorsk: Oline

Selv om det er lett å fokusere på ny sykkel og tekniske duppeditter så må en ikke glemme å legge merke til de nære ting.

Dingser

I år som i fjor så er et Spotify og Endomondo som gjelder på mobilen. Og jeg deler mer enn gjerne både treningsdata og musikk her på bloggen.

Speedometer, nei forresten sykkelcomputer har jeg ikke fått meg enda. De to jeg prøvde i fjor holdt ikke mål så jeg må kanskje rive i en sånn litt mer jålete utgave. I morgen er det lønningsdag så hvem vet hva som kan skje.

I dag var det Satyricon på øret.

Du blir neppe imponert over disse dataene, men jeg er faktisk veldig stolt av å ha gjennomført. Svett på ryggen ble jeg og....