Bloghttp://www.sykletiljobben.no/blog/0/rss2015-05-29T10:00:00+02:00Bloc1705d0fb-4526-4a77-874d-5777492d7d32Ansatte og studenter tar sykkelen fattMange ansatte og studenter har begynt å bruke sykkelen etter at Høgskolen i Bergen ble samlokalisert på Kronstad og i Møllendalsveien.
Under planleggingen av ny campus på Kronstad, ble det vektlagt at mest mulig av jobbtransporten til Høgskolen i Bergen skulle foregå miljøvennlig ved sykkel eller bruk av offentlige transportmidler. Derfor er det få parkeringsplasser for bil på campus, og de som vil ha fast parkeringsplass må også betale for det.
Totalt har HiB om lag 1000 sykkelparkeringer og ca. 420 av disse er under tak. Dette inkluderer innendørs parkering for til sammen 120 sykler i høgskolens parkeringsanlegg og i et tilstøtende bygg. Det er også dusj og garderober i et brakkebygg like ved hovedbygget på Kronstad.
Her er tre av de ansatte akkurat kommet på jobb – f.v Hedvig Halvorsen Myklebust, Heidi Skramstad og Jon Hoem.
HiB er også ivrige deltakere i Sykle til jobben-aksjonen.
]]>2015-05-29T10:00:00+02:002015-05-29T10:00:00+02:008618669c-240c-45c2-9197-130d12bfd938Tørre klær og trygge sykler hos KCA Deutag Drilling NorgeKCA Deutag Drilling Norge har i følge sykkelkoordinator for velferden, Vidar Hollevik, lagt godt til rette for at de ansatte kan sykle til jobben. De bruker aksjonen både som et sosialt og aktiviserende samlingspunkt.
Hos KCA Deutag Drilling har de en egen velferdsgruppe, representert av de ansatte, som koordinerer Sykle til jobben-aksjonen innad i bedriften. Tilretteleggingen er det arbeidsgiversiden som står for.
- De har bl.a sørget for at vi har en flott sykkelparkering i låst garasje. Dette er en dobbel etasje sykkelparkering som tar liten plass men som da får en ekstra etasje for parkering av sykler, sier Hollevik.
I tillegg har bedriften tilrettelagt for dame- og herregarderober med gode dusjmuligheter og et tørkerom så syklistene kan sykle hjem igjen med varme og tørre klær.
- Vi har fått med oss en god del deltakere hvert år og denne gangen er vi ca. 50 påmeldte. I 2014 var vi nærmere 100 stk. Jeg tror grunnen til en så stor oppslutning er at bedriften har tilrettelagt godt for sykling. Samtidig så har vi det sosialt rundt denne aksjonen der vi starter aksjonen med en felles frokost i kantina og deler ut en liten startpremie for å komme i gang. Vi har også en beskjeden premiering underveis. Premien kan for eksempel gå til være laget med flest minutter i uken.
Bedriften har stor fokus på å holde sykefraværet nede og anser sykkelaksjonen som en god bidragsyter til dette da den åpner for all fysisk aktivitet. Det er ikke bare sykle til/fra jobb som gjelder, også annen fysisk aktivitet på hjemmefronten teller med.
- Det er ikke alle som har anledning til å sykle til og fra jobb, men de kan da trene på kvelden og allikevel være med på denne flotte aksjonen, avlutter Hollevik.
]]>2015-05-29T10:00:00+02:002015-05-29T10:00:00+02:00ac1d78da-521a-4ce7-a203-8a23532ad02cMange sykkeltiltak i gang på Haukeland sykehusPå Haukeland sykehus er det mye fokus på at de ansatte skal kunne sykle til og fra jobb. De er med i årets Sykle til jobben-aksjon og har flere sykkelrelaterte tilbud på jobben.
Fra 2015 er det blitt færre parkeringsplasser på Haukeland sykehus, og sykehuset oppfordrer ansatte til å finne alternative måter å komme seg til og fra jobb. I løpet av de siste to årene har Haukeland gjennomført flere tiltak for å tilrettelegge for syklende og Haukeland sykehus Idrettslag (HSI) starter opp spinninggruppe i mai. - Vi ønsker også i løpet av året å få etablert en sykkelgruppe som har fellesturer og gjerne deltar i Bergen-Voss eller Skjærgårdsrittet, sier Merete Skjellanger Hilby i HSI.
Carl Michael Baravelli, opprinnelig fra Australia, sykler fire mil daglig mellom hjemmet i Åsane og jobben på Haukeland, og skal være med i Sykle til jobben-aksjonen. Han er også en av instruktørene i HSIs nye spinninggruppe.
– Håper mange blir med på dette, sykling er gøy, sier han.
I tillegg har Haukeland fått i gang flere andre tiltak for å tilrettelegge for syklende: • Nesten alle sykkelstativer på Haukeland og i Sandviken er skiftet ut til sykkelstativer som er festet i bakken/veggen og sykkelen kan trygt låses fast i rammen.
• Sykkelrommene i Sentralblokken har fått sykkelstativ i to etasjer, slik at kapasiteten er doblet. Rommene har også adgangskontroll, og det er satt opp en enkel servicestasjon med arbeidsbenk, verktøy og trykkluft i begge sykkelrommene.
• Det er bygget nytt sykkelrom på Sandviken med adgangskontroll.
• Arbeidet med nytt sykkelrom ved Kvinneklinikken er i gang, og skal være ferdig i juni/juli 2015.
• Sykehuset har også tilbudt sykkelservice for ansatte de siste årene, der ansatte kan levere inn sykkel for å få utført enkel service.
]]>2015-04-27T11:21:28+02:002015-04-27T11:21:28+02:00de554170-9cc0-408a-9f9b-dc0058855800DNB dobler antallet aksjonerDNB har sin egen Trim til jobben-aksjon som går gjennom hele året. I år ønsket de å ta det enda lenger, så de meldte seg på Sykle til jobben-aksjonen i tillegg! Her forteller de litt om sitt sykkelinitiativ og hvordan de ønsker å inspirere flere til å ta i bruk bena eller sykkelen til jobb:
I DNB har vi i litt over ett år vært samlet i vårt nye bygg i Solheimsviken. Helt fra bygget ble planlagt har det vært kjent at det kun er et mindre antall parkeringsplasser for bil tilgjengelig, og vi som arbeider her har vært utfordret på at vi må finne «grønne» måter å komme oss til jobben på: kollektivtansport, gå eller sykle.
Når en arbeidsplass med 1700 mennesker etableres i et luftforurenset området som Danmarksplass, sier det seg selv at vi må gjøre en innsats for å ikke øke forurensingen i området enda mer. Bygget vårt er derfor tilrettelagt med gode fasiliteter for sykkelparkering, tørkerom og garderobeplass, så det er enkelt og greit å sykle til jobben.
I DNB har vi de siste årene hatt vår egen Trim til jobben-aksjon som stimulerer oss ansatte til å komme oss på jobb ved egen maskin, enten man går eller sykler. Til forskjell fra Sykle til jobben-aksjonen har DNBs egen aksjon pågått hele året, og det har vært premiering når man har nådd et visst nivå av gå- eller sykkelturer til jobben.
I år har vi bestemt oss for både å delta i Sykle til jobben-aksjonen og å ha vår egen Trim til jobben-aksjon. Vi tror at jo mer oppmerksomhet vi kan få rundt det å bruke sykkel til jobb jo flere vil begynne å sykle.
I DNBs egen aksjon har mange sykkelentusiaster syklet mange og lange turer for å komme seg på jobb.
På bildet ser vi noen av dem som har syklet aller flest turer til jobben: fra venstre: Eivind Are Moen, Janniche Hole, Petter Alfsen, Knut Bjørnevik, Jan-Egil Brendsdal, Carl Johan Wickmann.
]]>2015-03-30T17:02:35+02:002015-03-30T17:02:35+02:00200f7ef1-3054-464f-8088-57a32c0258a4Trofaste travere i TrygTryg Forsikring i Bergen er igjen med på årets Sykle til jobben-aksjon.
Carsten Tangerås, key account manager i Tryg Carsten har vært pådriver for Trygs Sykle til jobben-deltakelse i en årrekke. I tillegg til å gjøre det administrative og å være pådriver i Tryg, får han logget et solid antall timer og kilometer hvert år.
Vita Heine, aktuar i Tryg: Vita har toppet Sykle til jobben-listene, både i Tryg og i Sykle til jobben-konkurransen. For eksempel syklet hun hele 3799 kilometer i 2013-utgaven, noe som var lenger enn alle de 17144 deltakerne. Det er ikke tilfeldig, for som aktiv konkurransesyklist blir det mange timer på setet i en sesong.
I 2014 kunne Vita Heine heve trofeet som viste at hun er vinner av Norgescupen i sykling for kvinner. Mellom 08-16 jobber hun som aktuar i Tryg, i Bergen. Hun sykler jevnlig til og fra jobben, men tenker lite på å "vinne" over de andre sykkelpendlerne.
– He-he. Nei, jeg sykler i et rolig tempo og lar meg ikke stresse. Når mine syklende kolleger kommer hjem, har jeg ofte planer om milelange og harde treningsøkter i et langt tøffere tempo.
Toralf Rutledal, pressetalsmann i Tryg Toralf har delteke i aksjonen alle år han har jobba i Tryg. Etter eiga utsegn er han triatlet av mediokert kaliber, og Sykle til jobben-deltakinga er ein fin del av treningsgrunnlaget han treng for å kunne drive med idretten sin. I
– Det å kunne sykle på jobb er eit gode eg set høgt. Turen på jobb gjer at eg vaknar, får varmen i kroppen og får begynt å sortere dagens arbeidsoppgåver. På turen heim legg eg frå meg alt av jobbstress, og nyt å kunne flyte forbi mine mindre heldige medtrafikantar, som må sitte i bilkø.