Statistikken viser at jeg er den dårligste på laget mitt, jeg er bortimot nederst på lista av deltagerne på jobben. MEN jeg er over gjennomsnittet både i kommunen, fylket og landet og det holder for meg.
Jeg er egentlig ganske stolt av min egen innsats!
Dette er tredje året jeg deltar i kampanjen og jeg sliter fortsatt med å motivere meg selv til trening. Bra vær er en suksessfaktor og det er årsaken til at kampanjen ble en stor fiasko i fjor, men også at den ble en suksess i år. Det har virkelig vært en fin vår for uteaktiviteter.
Sykle til jobben har skaffet meg en gratis sykkel fra Biltema. Lue, drikkeflaske og gavekort fra trekningene på jobben. Også er det en teoretisk mulighet for at jeg har skaffet meg litt bedre form, men akkurat det er jeg litt i tvil om.
Mest av alt har jeg bevist overfor meg selv at jeg er en sta jævel som klarer å gjennomføre på tross av manglende motivasjon.
Her kommer noen bilder fra årets innsats
Vingnesbrua med maling til flere hundre tusen kroner.
Mosodden i litt småkjølig vær
Det kongelige slott
Jeg vant gavekort på 250,- som ble brukt til å kjøpe fiskestang
Hunderfossen med alle sluser åpne
Polar M600 sportsur med Metallica!
Om det vil bli noen deltagelse i neste års kampanje vil tiden vise. Akkurat nå har jeg så vondt i bena etter fjellturen i går at det overskygger alt annet.
Men kjære sykkelvenner til vi sees igjen: RIDE ON!
Her er jeg omsider framme ved flyvraket!
Historien starter vel for rundt 15 år siden da jeg surfet på nett etter forskjellige krigshistoriske artikler fra området. Det var da jeg først hørte om dette flyet, og rester av ett som ligger ved Åndalsnes. Videre så var det høy aktivitet med fly på Lesjaskogsvatnet, som ble brukt som landingsbane. Men flyet på Ringebufjellet ligger kort vei fra hjemme så det har vært et turmål som jeg har tenkt mye på disse åra.
Her er et bilde fra krigen mens flyet var mer intakt. Kilde: http://ktsorens.tihlde.org/fly...
Flyet er av typen Junker 52. Det var et mannskap på 4 som tok av fra Fornebu og målet var Banak i Lakselv. Planen var å mellomlande i Trondheim og Bardufoss.
Dette var mannskapet:
Uffz Franz Stromberg, †
Uffz Nobel,
Obgfr Wilhelm Tönnes,
Obgfr Wilhelm Strehle
Etter en time fikk de problemer med ising på flyet og de prøvde å få til en nødlanding på Øverlihøgda på Ringebufjellet, men det ble en krasjlanding hvor piloten døde. 7 soldater ble skadet og et annet besetningsmedlem døde noen timer senere. Jeg har ikke klart å finne ut av hvem det var.
Du bør regne 6 timer på turen, ikke 4 som det står på ut.no
Turen ble nesten i lengste laget for meg, men det var kanskje fordi at det stod at det var 7 km. til vraket og at hele turen tar 4 timer. Det var ikke jeg helt forberedt på og jeg tror ikke det kan stemme selv for en som er bedre trent.
Det er ikke så mye igjen av flykroppen nå
Det forundrer meg litt at Den Norske Turistforeningen har veldig godt oppmerkede stier unntatt fra Saubu og til flyvraket. Jeg traff et par som hadde gått feil vei og heldigvis sparte det meg for tid for jeg holdt på å ta samme vegen.
Hvis du skal gå turen så må fu følge elva noen hundre meter etter saubu også blir stien mer synlig og du kan følge den helt fram. Men den er ikke merket.
"Stjernemotor"som var mye brukt på fly, kanskje det fortsatt er vanlig for alt jeg vet.
Junker 52 har tre motorer, ved vraket ligger det èn motor og hvor de to andre har blitt av vet jeg ikke. Egentlig er det litt rart at ikke noen har hentet skroget med helikopter.
Her er det god plass til både mannskap og materiell
Kan dette være en bensintank?
Dette er fra bakenden på flyet, eller heter det akter?
Hva var disse holderne til mon tro?
Bakenden på flyet var så ødelagt at jeg kunne heise den opp og ned med hånda. Det er rart hvor lett det føltes, aluminium veier ikke mye.
Det føles nesten som å reise i tid å besøke flyvraket og det er utrolig at det tross alt er såpass intakt etter alle disse årene.
Turen tilbake gikk litt tungt. Dette var vel egentlig en tur som ble i overkant lang, det kjennes hvertfall sånn ut på bena nå etter at jeg kom hjem.
I morgen er aller siste dag i sykle til jobben kampanjen. Jeg skal ikke hverken sykle eller gå en meter, ihvertfall ikke som trening. Dette var min Grand Finale på sykle til jobben 2018.
Men jeg svinger nok innom bloggen i morgen for å gjøre opp regnskap med årets kampanje.
I dag får du Endomondostatistikken med mobil layout.
Siden jeg har hilst på tyske etterlatenskaper så hyller jeg Nina Hagen i dag, du må spole litt ut i videoen.
Her er stien ned til strandpromenaden
Jeg trodde først at jeg kunne gå strandpromenaden fra den gamle Øyervekta og sydover, men så oppdaget jeg at veien ned går rett nedenfor Rustberg camping. Det går fint å parkere bilen ved kanten av veien.
Stien ned til elva er godt merket
Stien nedover ender ved en liten undergang som ikke er så veldig godt synlig fra veien. Det er nok derfor det aldri har slått meg at jeg kunne finne strandpromenaden her.
Det er lys i tunellen
Det var når jeg kom gjennom undergangen jeg forstod hvor genialt dette er. Her har de jo laget fiskeplasser langs hele kanten. Og bunnforholdene så bra ut. Fiskestanga lå faktisk i bilen, men jeg får heller ta turen en annen dag.
Jeg har akkurat funnet en ny fiskeplass, her er det mulighet for matauk.
I morgen er det spådd regn, men jeg skal prøve å få til en liten runde allikevel. Værmeldingen for helga ser foreløpig bra ut. Jeg forbereder fortsatt en grand finale på kampanjen.
Endomondo tror tydeligvis at jeg har vært ute på en svømmetur.
Jeg fisker i Gudbrandsdalen, men syns denne låta passer likevel
En gjeng fra Norsk Moto Guzzi Klubb ute på Tautra i Trøndelag mens vi hadde treff i helga, det ble dårlig med trim.
I dag fant jeg frem Oline igjen og syklet gjennom byen og nesten opp til utsiktsplassen. Det er hyggelig å sykle gjennom gågata når det er fult av turister og yrende liv.
Ved MC huset fant jeg ut at jeg skulle koste på meg en cola, nå har de faktisk kortleser på colaautomaten også.
Jeg var litt i tvil om jeg skulle kjøpe en flaske cola til kr 88,88 men jeg tok sjansen og fikk den for 25,-
Colaautomaten viste at jeg skulle betale kr 88,88, men jeg fullførte handelen likevel, heldigvis ble jeg ikke lurt.
Etter å ha tatt en slurk av flaska så begynte det å regne så jeg beveget meg under taket for å se an været litt før jeg dro hjem.
Oline må stå i regnet mens jeg står under tak.
Etter å ha tenkt meg litt om så fant jeg ut at det verste som kunne skje var at jeg ble litt bløt så da tråkket jeg hjem.
Det er fem dager igjen av Sykle til jobben aksjonen. Jeg leker med å gjøre en ordentlig grand finale til helga, men jeg må se an været tror jeg.
Følg med....
Endomondo skryter av at dagens tur var beste prestasjon i juni, jeg er enig!
I dag hørte jeg ikke på musikk, men på Misjonen mens jeg syklet. Det fungerte veldig bra, men det ser kanskje litt rart ut når jeg flirer og sykler.
Turen gikk til Cirkle K Smestad.
Jeg belønnet meg selv med pølse på Cirkle K, nå blir det kluss i kaloriregnskapet her inne
Dagens tur gikk greit, det koster meg ikke så veldig mye å ta denne halvtimesøkta. Ihvertfall ikke når det er vindstille.
Jeg kjøpte meg pølse med rå løk, sennep og ketsjup. Et godt tips til alle er å legge løken under pølsa, da søler du mindre.
I morgen skal jeg pakke til motorsykkelturen jeg skal på i helga, men jeg skal prøve å få trent litt likevel. Jeg lurer fælt på om jeg får til noe trening på motorsykkeltreffet. Tiden vil vise.
Dagens data:
Ketsjup og sennep betyr mye for enkelte av oss, også musikalsk!
Før jeg startet skruinga i kveld så tok jeg en sykkeltur til Biltema for å handle litt deler.
Jeg var ikke helt sikker på hvor jeg skulle sykle, så jeg tok i bruk GPS'en på mobilen.
Jeg har aldri tenkt over at dette var en sykkel og gangbru når jeg har kjørt bil under
Dette gjorde at jeg fant en sykkel og gangbane som jeg aldri har lagt merke til før. Den startet ved der eggesentralen lå, og førte meg ned til Sannom via noen kriker og kroker som du kan se av Endomondorapporten min nederst.
Visste du at du kan hente vann her?
På disse turene i nærområdet så lærer jeg stadig nye ting, hvem trenger vel å reise til utlandet når en stadig kan lære nye ting her hjemme.
Her er det klare retningslinjer.
Lillehammer Kommune har en vannpost nedenfor Mekonomen. Dette må jo være genialt når vannet blir borte, det har jeg nemlig opplevd flere ganger. Vi har nemlig privat vann og kloakk i grenda der jeg bor og det kan av og til by på utfordringer.
Vel framme på Biltema lot jeg Oline stå i skyggen sammen med en Diamant sykkel mens jeg var inne.
Etter at jeg hadde fylt sideveska med deler tok jeg sykkelturen langs strandpromenaden til Cirkle K på Strandtorget. Her rakk jeg å treffe mine venner i Laagen MC som skulle ut på dagens tirsdagstur til Myklegaard på Løten.
Oline sammen med noen Hondaer og en Harley
Det falt en og annen kommentar om undertegnede som stilte med trøsykkel. Men med denne maskina av en veltrent kropp struttet jeg av selvtillit og lot det prelle av.
Endomondo gav meg noen gode ord i dag siden jeg dro på med noen kilometer ekstra. Det er hyggelig at det blir lagt merke til.
I dag har jeg oppdaget nye stier i nabolaget
Litt utpå dagen bestemte jeg meg for å ta sykkelen til Kiwi for å gjøre dagens lørdagshandel. Varmen gjør at dagens middag blir reker, loff, majones, dill og majones.
Tror du at det blir plass til to handleposer i en sideveske fra Biltema?
Vanligvis er jeg ganske flink til å kun kjøpe det som jeg har bestemt meg for. Men i dag ble det med litt ost og kjeks og litt søtsaker.
Det er klart at når bagasjerommet er ei sideveske så er det ikke rom for de helt store spontane kjøpene. Jeg stoppet litt for sent med handelen og hadde plutselig et par handleposer som skulle være med hjem. Spennende!
Jaggu fikk jeg plass, men sykkelen (Oline) velter selv om den står på sidestøtta.
Hele handelen gikk faktisk opp i sideveska og så lenge jeg holdt meg på sykkelen og ikke satte den fra meg så gikk det bra. Oline velter nemlig med full sideveske.
Muligens brukte jeg ikke så mye lenger tid enn om jeg hadde brukt bilen turen, det kan jo være noe å tenkte litt over.
Dagens tørre data kommer her:
I dag er det forferdelig varmt og det er lørdag:
I dag var det ganske vindstille så jeg følte litt på mestringsfølelsen med å få god driv på sykkelen. Mestringsfølelse er et ord jeg begynner å bli litt lei av, men det var den følelsen.
På vei tilbake stoppet jeg på Mesnabrua.
Mesnabrua/elva i hjertet av Lillehammer
Vanligvis så ligger det mye søppel i Mesnaelva like under brua, så jeg hadde en litt morsom tanke om å blogge litt om dette opp mot plast i hvaler osv. Sånn ble det ikke, det er ikke spesielt mye søppel under brua.
Det var da jeg la merke til en liten hyggelig detalj.
Ser du det samme som meg?
Disse tullingene som står på for å lage miljø på Vingnesbrua har allerede blitt akterutseilt. Det er allerede blitt brukt 600.000,- på å male noe som ligner et halvferdig gulvbelegg. Også er det en og annen smarting som har funnet på at Vingnesbrua er så vanvittig vakker at den kan de lage kjærlighetsbru av, med hengelåser og det hele.
Vel, Mesnabrua kom dem i forkjøpet.
Husk å kjøpe lås med lang bøyle for å få på plass låsen på Mesnabrua.
Jeg vet ikke om det er mitt øye for detaljer eller om det er sånn når du etterhvert begynner å bli en lettrørt middelaldrende herre. Men jeg syns det var en hyggelig detalj å se at Mesnabrua har blitt kjærlighetsbru, eller kjærlighetsbro med o. Det klinger bedre.
Hvem gidder vel å gå helt til Vingnesbrua når en har Heim og hele lysløypa i umiddelbar nærhet for å dyrke lidenskapen.
På vei hjem hadde jeg klekt ut en god plan for hvordan jeg skulle koble strømmen på motorsykkelen, bare for å oppdage at myggen var på sitt verste igjen.
Derfor sitter jeg nå og blogger.
Her er dagens treningsdata:
Dagens gladlåt:
Ville ikke du også satt av litt tid for å få denne på veien?
Men etter å ha blitt forbannet over både tekniske utfordringer på motorsykkelen og en mygginvasjon uten sidestykke så var jeg tilbake på ryggen til Oline igjen i dag.
Det er helt klart for varmt å sykle, også er det forbanna irriterende med motvind sjøl om det helt klart er fønvind.
Turen gikk til syd i storgata i dag også.
De leser vel ikke akkurat Morgan Kane de folka som frekventerer denne festivalen?
I byen var det yrende folkeliv med masse folk på uterestaurantene og med salgsboder i forbindelse med Norsk Litteraturfestival.
Sigrid Undset blir nok en gang dratt fram i lyset. Jeg forstår virkelig ikke hvordan hun var så unik. Min leseglede holdt på å bli drept en gang for alle i niende klasse når vi hadde triologien hennes i pensum. Snakk om barnemishandling. Nå gadd jeg ikke å lese den heller og slapp unna med det.
Nei gi barna Donald Duck eller Morgan Kane så kommer lesegleden av seg selv.
Her er dagens tørre data (eller klamme)
Dagens låt er denne
I dag kjørte jeg samme plan, men i dag gjennomførte jeg en sykkeltur selv om jeg burde jobbe enda hardere for å få motorsykkelen på veien så raskt som mulig.
Dette vidunderet skal etter planen på veien i neste uke, for uinnvidde ser det kanskje håpløst ut?
Sykkelturen i dag gikk helt greit, det er ikke uten grunn at det er enklere å delta i aksjonen i år. Det er jo så vanvittig bra vær. Så til de som husker hvordan våren var i fjor så er det ikke uten grunn at sykle til jobben deltagelsen min ble en fiasko. Lurer på hvordan deltagelsen er i Nord Norge med tanke på værtypen.
Oline ble låst fast mens jeg tok litt energidrikk på Heim, jeg syns jeg hadde fortjent det.
Jeg har nok vært inne på tanken å stoppe på Heim på noen av de tidligere turene mine, men det har liksom ikke vært helt stemning for det tidligere syns jeg.
Men i dag var det så varmt at jeg unnet meg et glass energidrikk. Kaloriregnskapet går nok ikke helt opp etter den smellen der, men pytt pytt.
Det er bedre med motsol enn motvind.
Turen hjem gikk som vanlig enda lettere enn på vei til byen. Jeg slipper nesten å tråkke fra Fåberg alders og sykehjem til HiL. Ihvertfall når jeg ikke har motvind.
Det er fristende å drøye turen til å ta over en time, men det er også gøy å prøve å prestere litt raskere enn forrige tur. I dag valgte jeg det siste og da fikk jeg skryt av Endomondo. Litt synd at jeg ikke blir belønnet her inne.
Denne har jeg lagt ut mange ganger før, det er den ultimate sykkel låta for å få inn god rytme.
Ikke kjøp denne hvis du er tørst!
Turen gikk til Kiwi på Ex Biltema. Jeg vet ikke helt hva den heter, det ville være naturlig å kalle den Kiwi Smestad, men den Kiwi butikken finnes jo allerede lenger opp.
På Kiwi kjøpte jeg drikke for å slukke tørsten, det er nesten for varmt å sykle i dag. Jeg gjorde ikke et imponerende bra valg. Schweppes mint & lime er ikke tørstedrikk, det er blandevann.
Hvis jeg hadde tenkt meg litt om så hadde det nok bare blitt gressklipping som aktivitet i dag, da hadde jeg hatt mer tid til å skru motorsykkel.
Vel hjemme kunne jeg tikke inn en halvtimes sykkeløkt. Men gav jeg meg med det? Neida, gresset gror, så det ble en halvtimes økt med gressklipperen også. Dette registrerte jeg med sykle-til-jobben-appen. Den appen fungerer litt tregt, men det ble da riktig til slutt.
Nå blir det litt mekking i sene kveldstimer, med god samvittighet!
Her er dagens tur før gressklippinga.
Du trenger ikke å være mørkeredd for å like denne
Du kan se traileren her:
Været her på Braskereidfoss har vært helt strålende og vi har hatt en fin rundtur med gamle motorsykler i Våler området.
Vi hadde en stopp i Hof i dag. Der var det marked med salgsboder.
Fellesturen gikk til Hof, ikke i Vestfold men i Våler. Her var det et hyggelig bruktmarked og stor stemning. Mens vi var der passerte syklistene som deltar i Tour of Norway.
Grilling i nydelig vær
Til slutt hadde vi loddtrekning og jeg vant en vinflaske, når jeg mottok den benyttet jeg anledningen til å dele ut et fat fra Norsk Veteran Motorsykkel Club til arrangørene som takk for vel gjennomført arrangement.
Kvelden ble avsluttet med grilling og tullprat.
Og det mest imponerende er at jeg fikk tatt en halvtimes rusletur, faktisk!
Her er dataene:
Blide karer på 17. mai, jeg syns det er ganske imponerende at jeg har en trippelhake!
I går var det 17. mai og da kjørte jeg og en kompis en lang motorsykkeltur via Lillehammer - Otta - Vågå - Sognefjellet - Tindevegen - Fagernes - Dokka - Lillehammer. Det ble ikke rom for noe trening den dagen. Når det er sagt så er det få som vet hvilken trening det er å kjøre motorsykkel i flere timer, men jeg skriver ikke noe for det.
Dette er sånn omtrent midt i økta med hagearbeid!
I dag har jeg ryddet i hagen. Når en bor sånn like ved grensa til skogen så er det greit å ta motorsaga en runde for å få unna løvtrær som vokser og etterhvert henger innover tomta.
For første gang prøvde jeg å starte aktiviteten fra Sykle-til-jobben-appen, men den gav jo opp lenge før jeg var ferdig så jeg måtte redigere antallminutter til slutt.
Det var sannelig bra at jeg fikk anledningen til å vise en litt macho side her på bloggen.
Her er problemet med sånne bilder, de fanger ikke opp hvor pent det har blitt. Du må altså bare stole på at det har blitt mye penere.
Resten av pinsa er jeg på motorsykkeltreff. Kanskje jeg klarer å få lurt inn ei treningsøkt langs Glommas bredd. Tiden vil vise.
Det blir ingen endmondodata i dag for i dag brukte jeg sykle til jobben appen.
Men du kan få den dølle motorsykkellåta som alle tv programmer som ikke har respekt for seg sjøl spiller når de har en motorsykkelscene.
Kjellfie på Hunderfossen
Jeg tok bilen til Fossekroa på Hunderfossen for å se om jeg fant friske spor etter beverne som herjet der i fjor. Det føles litt som jeg går i loop og gjør de samme aktivitetene hvert eneste år. Men det er forsåvidt greit. Til helga er det motorsykkeltreff på Støa Camping og snart er årets fisketur til Åfarnes begge deler akkurat som i fjor. Det er ingen grunn til å forandre på noe som funker.
Det var ikke friske spor etter beverne i år.
Nesten tørrlagt fiskefelle, i huset bakerst i bildet kan du snart se hunderørret i forskjellige størrelser.
Jeg lurer på hvorfor det ikke er vann i fiskefella nå. Kan det være at fisken ikke går opp når det er såpass stor vannføring i fossen? Send meg gjerne en melding om du har greie på det.
Forskjellen på leketøy til små og store gutter er prisen
Tilbake på Fossekroa måtte jeg selvfølgelig innom lekeplassen for å ta bilde av den flotte Fordson traktoren som står der. Det varmet en gammel manns hjerte at gamle traktorer kan brkues til noe nyttig og at det kanskje kan så et skrotnissefrø i en og annen krabat.
Her kommer dagens statistikk:
Ganske ensformig i musikkvalget, men sånn er det.
I går dro jeg ut på sykkeltur, og et par hundre meter fra hjemme ringte en barndomsvenn og lurte på om jeg var hjemme. Helt seriøst så vurderte jeg et kvart sekund å si at jeg var ute og trente før jeg heldigvis hentet meg inn igjen. Trivelig var det med besøk, kjempe trivelig!
Den følelsen: skal jeg følge hodet eller hjertet når jeg velger tohjuling i kveld?
I kveld reiser Laagen MC på tirsdagstur til Sillongen, men jeg skal ha styremøte på Skype i Norsk Veteran Motorsykkel Club. På vegkontoret er det MC kveld. Etter å ha lurt litt på hvordan jeg skulle slå ihjel tida fram til styremøtet så endte jeg med å ta Oline en tur for å hilse på MC folka på vegkontoret.
Mens motorsyklistene er i ferd med å samles for sosialt lag tråkker en ensom syklist hjem til Fåberg
På vegkontoret var det allerede kommet en del, og pølsegryta var på gang. Temperaturen er vel rundt 30 grader så det virker like meningsløst å tråkke rundt på en sykkel som å skulle sitte inne i Skype møte.
Jeg innser at jeg fortsatt tilhører menigheten av motorsyklister, ikke tråsyklistene. Det blir ingen konvertering.
Vi må aldri glemme vår nære historie, den føles ihvertfall nær enda.
På veg tilbake tar jeg en stopp ved Balberg for å ta bilde av minneplaten for Balbergstillingen. Jeg vet at jeg har skrevet om denne i et av de første blogginnleggene her inne. Men den tåler en reprise.
Du finner den på fjellveggen ved Balberglia bussholdeplass. Her kan du lese litt om omstendighetene rundt trefningene.
Dagens gladlåt som hjalp meg å tråkke i varmen