Nasjonalforeningen for folkehelsen

Nasjonalforeningen for folkehelsen

Test kondisen din på en enkel måte

Postet av Nasjonalforeningen for folkehelsen den 24. Apr 2015

Å finne ut hvor god kondis man har, involverte tidligere omfattende tester, avansert utstyr, mye svette og flere hundrelapper. Dette har forskningsgruppa CERG (Cardiac Exercise Research Group) ved NTNU gjort noe med. Nå kan du nemlig finne svaret hjemme i din egen stue.

Alt du trenger
er et målebånd og en datamaskin. CERG har utviklet en kondiskalkulator som kan gi deg en god pekepinn på hvordan du ligger an. Så langt har over tre millioner personer verden over testet ut denne nye kalkulatoren. Den tar utgangspunkt i sju opplysninger som du selv må fylle inn: alder, kjønn, midjeomkrets, hvilepuls og treningsvaner. Selv om ikke kalkulatoren er en direkte måling, har våre studier vist at kondisjonen estimeres relativt nøyaktig ved å legge inn denne informasjonen i kalkulatoren. I tillegg til å beregne kondisjon, forteller også kalkulatoren hvordan du ligger an i forhold til gjennomsnittet for din aldersgruppe, og beregner din kondisjonsalder.

Har man dårlige treningsvaner, høy hvilepuls, eller stor midjeomkrets, kan for eksempel en 25-åring ende opp med å få en kondisjonsalder på 45 år. Da blir det ganske tydelig for vedkommende at han ikke er i god nok form. I motsatt tilfelle, så vi at mange av de spreke pensjonistene som besøkte Nasjonalforeningen for folkehelsens stand i Bergen i fjor sommer, hadde en vesentlig lavere kondisjonsalder enn deres virkelige aldre, noe som ofte skyldtes flittig bruk av turterrenget i Bergen.

God kondisjon er sterkt forbundet med god helse, og redusert risiko for å utvikle en rekke sykdommer, som hjerte- og karsykdommer, type 2 diabetes og enkelte kreftsykdommer. Det kan også gjøre deg i bedre stand til å takle sykdom når du først får det, og til å komme deg raskere igjen etter sykdom, eller operasjon. Målet med å utvikle en slik kalkulator har vært at flest mulig skal bli motivert til å være mer fysisk aktive. Det er ofte lite som skal til, og en treningsøkt ekstra i uken, eller noen få kilo ned i vekt, kan bety en vesentlig bedre kondis og mindre risiko for sykdom.

Anja Bye, hjerteforsker og stipendiat i Nasjonalforeningen for folkehelsen, og jobber i forskningsgruppa CERG ved K.G. Jebsen Senter for Hjertetrening.






Kommentarer

0 Kommentar

Logg inn for å skrive en kommentar.


Kontakt


Norges Bedriftsidrettsforbund har arrangert
Sykle til jobben-aksjonen siden 1973.

Kontakt oss gjerne! sykle@bedriftsidrett.no

Powered by: Bloc