Nasjonalforeningen for folkehelsen

Nasjonalforeningen for folkehelsen

All aktivitet teller

Postet av Nasjonalforeningen for folkehelsen den 12. Mai 2015

Lengre tids inaktivitet er en risikofaktor for overvekt, sykdom og tidligere død. De siste tiårene har samfunnet tilrettelagt for inaktivitet og stillesitting, og for å være aktiv i hverdagen må man være bevisst. Samtidig er kroppens genmateriale skapt for å være i bevegelse.


Foto: Tor Risberg

Vi sitter for mye på rumpa! Forsking viser at det er farligere å være inaktiv enn overvektig. Kun to av ti voksne nordmenn er aktive i 30 minutter om dagen, slik Helsedirektoratet anbefaler. En fysisk inaktiv 55-åring som øker sitt aktivitetsnivå til 30 minutter om dagen, vil vinne fire leveår uten kronisk sykdom. Det tilsvarer 2,85 millioner kroner. Det er en enorm helsegevinst og livskvalitet for individet, og store økonomiske besparelser for samfunnet. Fysisk aktivitet er en undervurdert faktor for god helse.

Nasjonalforeningen for folkehelsen har jobbet for nordmenns helse i over 100 år. I dag ser vi at det er mye å hente ved å bidra til at både barn og voksne beveger seg mer. For å få mer fysisk aktivitet inn i skolehverdagen arrangerer vi i Nasjonalforeningen for folkehelsen Norges største hoppetaukonkurranse for 4.-7. trinn. I to uker nå i mai hopper over 109 000 barn for hjertet i vår konkurranse. Voksne får aktivitetstilbud gjennom våre lokallag, som tilbyr turgrupper, gruppetrening, og andre forebyggende aktiviteter for innbyggerne i sitt nærmiljø.

Det er ikke så mye som skal til. Den største helseeffekten får du dersom du endrer livsstil fra å være helt stillesittende til å bli litt aktiv. Lange perioder på rumpa bør byttes ut med at du står, går eller rusler. Dette rådet gjelder også for dem som oppfyller anbefalingene om en halvtime daglig fysisk aktivitet. Har du en stillesittende arbeidsplass, er det viktig med aktive avbrekk. Det har vist seg å ha positiv effekt på både blodsukker- og insulinnivå.

Du pusser sikkert tennene hver dag, og det er blitt en rutine. Gjør også daglig fysisk aktivitet til en rutine, og få fysiske og psykiske helsegevinster. Enten du sykler, går, svømmer, sparker fotball, spiller tennis, golf, eller annet - kom deg ut av sofaen og i aktivitet!

Nasjonalforeningen for folkehelsen



Kommentarer

2 Kommentarer

  • Kjell olav Tharaldsen

    Det seier seg sjølv det,har eit snitt på 5 timer i uka i arbeissykling og eit snitt på 5-6 timer med trening i helgene på sykkelen.For meg betyr det mykje i ein travell arbeisdag,og ein lettere verdag med mykje meir ennerski.

    17 mai 2015
  • Svein Anton Johansen

    I 2012 sa min fastlege at jeg måtte trimme minimum 45 minutter per dag. Bl.a for å holde begynnende høyt blodsukker på et akseptabelt nivå. Samme år startet en intern konkurranse i NAV Forvaltning Østfold. Da begynte jeg å sykle mellom hjem (Fredrikstad) og arbeid (Sarpsborg). Det har jeg gjort både sommer og vinter (litt mindre om vinteren). Det har gitt resultater. Blodsukkeret er normalt, formen er god, vekta er stabil og riktig fordelt på kroppen. Sykler delvis på skogsvei, og får noen fine opplevelser. Vannet er noen ganger speilblankt og solen skinner.

    18 mai 2015

Logg inn for å skrive en kommentar.


Kontakt


Norges Bedriftsidrettsforbund har arrangert
Sykle til jobben-aksjonen siden 1973.

Kontakt oss gjerne! sykle@bedriftsidrett.no

Powered by: Bloc