Dag 58 - En reise i tid - eller "The Grand Finale"

Dag 58 - En reise i tid - eller "The Grand Finale"

Postet av Kjell Gunnar Årnes den 16. Jun 2018

Det er nest siste dag i sykle til jobben kampanjen og jeg dro på skikkelig og gikk inn til flyvraket på Ringebufjellet. Det er en Junker 52 som ligger på Øverlihøgda. Du som har fulgt bloggen har vel nå oppdaget min interesse for historie, og her kommer en liten godbit i så måte.

Her er jeg omsider framme ved flyvraket!

Historien starter vel for rundt 15 år siden da jeg surfet på nett etter forskjellige krigshistoriske artikler fra området. Det var da jeg først hørte om dette flyet, og rester av ett som ligger ved Åndalsnes. Videre så var det høy aktivitet med fly på Lesjaskogsvatnet, som ble brukt som landingsbane. Men flyet på Ringebufjellet ligger kort vei fra hjemme så det har vært et turmål som jeg har tenkt mye på disse åra.

Her er et bilde fra krigen mens flyet var mer intakt. Kilde: http://ktsorens.tihlde.org/fly...

Flyet er av typen Junker 52. Det var et mannskap på 4 som tok av fra Fornebu og målet var Banak i Lakselv. Planen var å mellomlande i Trondheim og Bardufoss.

Dette var mannskapet:

Uffz Franz Stromberg, †
Uffz Nobel,
Obgfr Wilhelm Tönnes,
Obgfr Wilhelm Strehle

Etter en time fikk de problemer med ising på flyet og de prøvde å få til en nødlanding på Øverlihøgda på Ringebufjellet, men det ble en krasjlanding hvor piloten døde. 7 soldater ble skadet og et annet besetningsmedlem døde noen timer senere. Jeg har ikke klart å finne ut av hvem det var.

Du bør regne 6 timer på turen, ikke 4 som det står på ut.no 

Turen ble nesten i lengste laget for meg, men det var kanskje fordi at det stod at det var 7 km. til vraket og at hele turen tar 4 timer. Det var ikke jeg helt forberedt på og jeg tror ikke det kan stemme selv for en som er bedre trent. 

Det er ikke så mye igjen av flykroppen nå

Det forundrer meg litt at Den Norske Turistforeningen har veldig godt oppmerkede stier unntatt fra Saubu og til flyvraket. Jeg traff et par som hadde gått feil vei og heldigvis sparte det meg for tid for jeg holdt på å ta samme vegen.

Hvis du skal gå turen så må fu følge elva noen hundre meter etter saubu også blir stien mer synlig og du kan følge den helt fram. Men den er ikke merket.

"Stjernemotor"som var mye brukt på fly, kanskje det fortsatt er vanlig for alt jeg vet.

Junker 52 har tre motorer, ved vraket ligger det èn motor og hvor de to andre har blitt av vet jeg ikke. Egentlig er det litt rart at ikke noen har hentet skroget med helikopter.

Her er det god plass til både mannskap og materiell


Kan dette være en bensintank?


Dette er fra bakenden på flyet, eller heter det akter? 


Hva var disse holderne til mon tro?



Bakenden på flyet var så ødelagt at jeg kunne heise den opp og ned med hånda. Det er rart hvor lett det føltes, aluminium veier ikke mye.

Det føles nesten som å reise i tid å besøke flyvraket og det er utrolig at det tross alt er såpass intakt etter alle disse årene.

Turen tilbake gikk litt tungt. Dette var vel egentlig en tur som ble i overkant lang, det kjennes hvertfall sånn ut på bena nå etter at jeg kom hjem.

I morgen er aller siste dag i sykle til jobben kampanjen. Jeg skal ikke hverken sykle eller gå en meter, ihvertfall ikke som trening. Dette var min Grand Finale på sykle til jobben 2018.

Men jeg svinger nok innom bloggen i morgen for å gjøre opp regnskap med årets kampanje.


I dag får du Endomondostatistikken med mobil layout.


Siden jeg har hilst på tyske etterlatenskaper så hyller jeg Nina Hagen i dag, du må spole litt ut i videoen.




0 Kommentar

Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.

Powered by: Bloc