SLIK FÅR DU POENG

Du får ett poeng for hver gang du sykler til jobb, går til butikken eller løper til trening. Du får ett poeng for disse aktivitetene selv om de er mindre enn 30 minutter:

  • Sykle til jobben (Endomondo: Sykkel (transport), Strava: ingen match, må loggføres via nettsiden)
  • Gå til jobben
  • Løpe til jobben
  • Aktiv reisevei (for eksempel gå til butikken. Strekninger der du kunne tatt bil)
  • Elsykkel (Strava: Elsykkel)

NB! Aktiviteten *Sykle til jobben er koblet mot Endomondo.

Hovedregelen er 1 poeng for hver 30 minutter i aktivitet

  • Minst 30 min med fysisk aktivitet gir et poeng
  • Minst 60 min med fysisk aktivitet gir to poeng
  • Minst 90 min med fysisk aktivitet gir tre poeng
  • Du kan maks få tre poeng per dag, og målet er å få gjennomsnittlig 1,5 poeng om dagen. Dette gjelder både for laget og for enkeltpersoner.

Forklaring på enkelte kategorier

  • Er du aktiv til og fra jobb registreres dette på den stjernekategorien (*) som passer best for din aktivitet. For eksempel *gå til jobben.
  • Aktiv reisevei registreres når du er fysisk aktiv til et bestemt sted utenom til og fra jobb. For eksempel når du besøker en venn, og bruker sykkel fremfor bil eller andre motoriserte fremkomstmidler.
  • Fysisk arbeid: Her kan du registrere aktivitet/arbeid som du ikke synes passer inn under noen av de andre kategoriene. Arbeidet gjør deg andpusten og/eller svett, for eksempel klippe plenen, hugge ved, støvsuging i høyt tempo mv. Rydde ut av oppvaskmaskinen og liknende er ikke en aktivitet som er fysisk krevende nok til å loggføre.
  • Andre aktiviteter: Gjør du en bestemt aktivitet som du ikke finner i listen kan du registrere den her. Mener du dette er en aktivitet som bør være med på listen kan du sende ditt forslag inn til sykle@bedriftsidrett.no

Summering av økter 

  • Hvis du en dag registrerer tre økter på 20 minutter som summert vil bli 60 minutter, har du krav på to poeng. Ved registrering av flere økter under 30 minutter vil ikke systemet summere øktene dine og du vil stå med 0 poeng. Derfor rådes det til heller å registrere to økter på 30 minutter. På denne måten vil du få de poengene du har krav på!

Eksemplifisering

Andreas:
Sykler til jobb 10 minutter
Sykler hjem fra jobb 10 minutter

Mithi:
Sykler til trening 5 minutter
Spiller fotball i 45 minutter
Sykler hjem 5 minutter

Heidi:
Jogger 45 minutter på kvelden

Thea:
Svømmer i 2 timer

Ole:
Sykler tur på kvelden 29 minutter


Andreas: 2 poeng
Andreas sykler til og fra jobb, og derfor får han et poeng for hver tur uavhengig av varigheten..

Mithi: 3 poeng
Mithi sykler til og fra trening blir sett på som "aktiv reisevei", og vil derfor resultere i 1 poeng hver vei til tross for den korte varigheten. I tillegg får han ett poeng for 45 minutter med fotball.

Heidi: 1 poeng
Heidi jogger i 45 minutter og får et poeng for det. Hadde Heidi jogget i 60 minutter ville hun ha fått to poeng.

Thea: 3 poeng
Thea er i aktivitet i over 90 minutter og oppnår derfor 3 poeng som er maksimal poengsum på en dag.

Ole: 0 poeng
Ole mangler et minutt fra å motta et poeng. Hadde sykkelturen vart i 30 minutter, eller om sykkelturen hadde vært en form for aktiv reisevei, ville Ole oppnådd et poeng.







Kontakt


Norges Bedriftsidrettsforbund har arrangert
Sykle til jobben-aksjonen siden 1973.

Kontakt oss gjerne! sykle@bedriftsidrett.no

Powered by: Bloc